Topp 10 – tröjsponsorer
I den sköna nya fotbollsvärlden, med global spridning och priser på medierättigheter som slagit i taket, kan en plats på ett välkänt lags tröja vara väl investerade pengar – trots den vansinnigt höga kostnaden. Ens varumärke syns inte bara i tv-sändningar världen över, utan även på alla de miljontals replikor av tröjorna som säljs till fans från Kungälv till Katmandu. FC Barcelona körde länge med matchställ utan sponsor, men pengar luktar ju som bekant inte och från 2011 har även Kataloniens stolthet upplåtit tröjbröstet för reklam. Listan nedan är de tio mest inkomstbringande sponsoravtalen i europeisk fotboll.
10. Tottenham. Sponsor: AIA. Inkomst: 210 milj kr/år.
Hong Kong-baserade försäkringsbolaget AIA skrev ett avtal med Tottenham 2014 som gäller till 2019.
9. Paris Saint-Germain. Sponsor: Emirates. Inkomst: 260 milj kr/år.
Enda franska laget på listan är såklart Zlattes gäng från den franska huvudstaden. Ett sponsorskontrakt som skrevs på 2013 och gäller till 2018.
8. Manchester City. Sponsor: Etihad Airways. Inkomst: 260 milj kr/år.
Det nyrika ”projektet” från östra Manchester ligger på ungefär samma nivå som PSG, men då deras kontrakt gäller ett år längre får de också hamna ett snäpp längre upp på listan.
7. Real Madrid. Sponsor: Emirates. Inkomst: 260 milj kr/år.
Även marängerna från en spanska huvudstaden sägs ha ett kontrakt i nivå med PSG och City. Avtalets skrevs på 2014 och gäller i fem år.
6. Bayern Munchen. Sponsor: Deutsche Telekom. Inkomst: 325 milj kr/år.
Det tyska mästarna avtal med Duetsche Telekom förlängdes 2013 och gäller fram till 2017.
5. Barcelona. Sponsor: Qatar Airways. Inkomst: 350 milj kr/år.
Hardcorefansen tyckte att det var ett svek när Barcelona bestämde sig för att ha reklam på tröjorna. Men 350 miljoner per år fick dem kanske att ändra sig.
4. Liverpool. Sponsor: Standard Charted. Inkomst: 390 milj kr/år.
För att vara ett lag som underpresterar år efter år ligger Liverpool ändå högt på listan. Den brittiska banken Standard Charted var i alla fall villiga att betala dyra pengar för ett avtal som gäller till 2019.
3. Arsenal. Sponsor: Emirates. Inkomst: 390 milj kr/år.
Flybolaget Emirates andra lag på listan är ”The Gunners” från norra London. Ett sponsorkontrakt som sägs ge ungeför lika mycket klirr i kassan som Liverpools ovan.
2. Chelsea. Sponsor: Yokohama. Inkomst: 520 milj kr/år.
Tvåa på listan är årets mästare i Premier League med sitt nya avtal med japanska däckföretaget Yokohama. Sponsringen börjar från och med nästa säsong och ska ”rulla” (förlåt…) i fem år.
1. Manchester United. Sponsor: Chevrolet. Inkomst: 690 milj kr/år.
De röda jävlarna från Manchester sätter som vanligt standarden när det gäller lukrativa sponsorskontrakt. Det nya sexårsavtalet med amerikanska biltillverkaren Chevrolet ger nästan svindlande 700 miljoner kronor per år. United byter även tröjleverantör från Nike till Adidas i och med nästa säsong i vad som sägs vara det mest inkomstbringande avtalet för matchställ någonsin. Så hatten av för klubbens sponsoransvariga…
Kommentarer