Sportrutan möter mannen bakom O’Learys – Jonas Reinholdsson
Om man någon gång besökt en sportbar i Sverige är chansen stor att det var ett O’Learys. Den Boston-inspirerade franchisekedjan är totalt dominerade i landet vad gäller kombinationen mat, dryck och sport på stora skärmar.
Första restaurangen öppnades 1988 i Göteborg av Jonas Reinholdsson och på 27 år har konceptet haft en makalös tillväxt – idag finns det 105 O’Learys i tio länder med en sammanlagd omsättning på cirka 1,6 miljarder.
Sportrutan träffade Jonas Reinholdsson på huvudkontoret i Stockholm, som för övrigt är en förlängning – eller kanske ett koncentrat – av den maximalistiska inredningsstilen som kännetecknar restaurangerna. Mer Boston än på ett O’Learys får du inte om du så knatar shoppinggatan Newbury Street nedåt iklädd Red Sox-keps och Celtics-linne. Jonas Reinholdsson menar också att det är ett av skälen till kedjans stora framgång:
– Vi har ett koncept som är äkta och gjort med värme och hjärta. Jag älskar verkligen Boston och New England, så historien vi berättar är helt sann.
I korta drag inbegriper den historien en ung man från Göteborg som reste till Grenada i mitten av 80-talet och drev restaurang på ett av öns hotell. Det ena ledde till det andra och snart var han på Nantucket utanför Massachusetts huvudstad Boston, där han även lärde känna en kvinna vid namn Anne O’Leary. Kvinnan blev sedermera Jonas fru och inspirationen till restaurangnamnet.
– O’Learys ska kännas som en kvarterskrog i Boston, har du sett Cheers så vet du vad jag menar. Andra kan visa samma sport och erbjuda mat och dryck, men det är paketeringen som särskiljer oss.
Vilka var de största problemen när du drog igång?
– Att överhuvudtaget få reda på vad som sändes, och att utbudet av sport på tv var så begränsat på den tiden. Sverige hade i mindre än ett år haft fler än två tv-kanaler men vi lyckades även få in Sky Sports på våra tv-apparater. Vi lusläste alla tv-bilagor vi kom över för att få koll på eventen.
Hur har tekniken förändrats?
– När vi började satt det fyra tjocktv uppskruvade på väggen, nu finns det inte en enda restaurang som har färre än 50 skärmar. Dessutom har explosionen av kanaler och att all information numer finns på Internet gjort vårt jobb både roligare och lättare. Vi skulle dock kunna lyfta oss ännu ett par snäpp när det gäller tekniken, exempelvis när det gäller möjligheten att följa fler matcher samtidigt, information löpande från alla matcher som spelas, spela på livebetting och så vidare.
Hur ser du på framtiden?
– Extremt ljust. Vi ska fortsätta att göra det vi gör bättre än någon annan, och vi vill nå det vi tror är möjligt: att bli en av världens största kedjor inom vår genre. Lika stora som Fridays, Hard Rock, Buffalo Wild Wings med flera. Och även öppna på den amerikanska marknaden, som vi just nu håller på att undersöka . Faktiskt i just Boston till att börja med, då har vi verkligen gått varvet runt och är tillbaka hemma…
Kommentarer