22

Sportrutan rankar de svenska CHL-lagens promofilmer

Ikväll torsdag är det nedsläpp i den europeiska topphockeyns egen turnering CHL. Och för att promota turneringen, och sig själva, har de deltagande lagen erbjudits att göra en liten videosnutt som lagts upp på CHL:s hemsida. Man kan väl lugnt säga att det är en blandad kompott av stadsbilder i helikopterperspektiv, taffliga spelarintervjuer och självförhärligande citat. Gärna till tonerna av hårdrock från långt ned i skivbörsens reaback. Sportrutan kollade igenom de svenska bidragen och gjort en inbördes rangordning, från sämst till bäst. Klicka på lagnamnet för att komma direkt till videon. Växjö har som enda svenska lag valt att inte presentera något material.

7. Linköping

Oj, oj… Linköping. Hur kunde det gå så illa? LHC:s film heter Consistenly successful, men framgångsrik kan man ju knappast beskylla filmens ljudtekniker att vara som inte ens lyckas få det att låta i båda kanalerna. Intervjuerna är extremt tråkiga, bilderna förfärliga och innehållet totalt meningslöst. Jag orkade inte ens se klart eländet – och då är filmen ändå bara en minut och 59 sekunder lång… SÄMST!

6. Skellefteå

De gulsvarta har tydligen inte fått samma brief som de andra klubbarna, då de lyckats göra en film som är över sju minuter lång till skillnad från de andras en och en halv till två minuter. Höga ambitioner då man kallar sitt inslag för “Skellefteå TV” men resultatet når tyvärr  inte ens till fotknölarna. Ingen kommer orka se det hela, och här har vi även den gräsligaste sortens 80-talshårdrock som soundtrack.

5. Djurgården

Stockholms stolthet kör med lågbudget, och låtsas heller inte som att det skulle vara något annat. Ett regnigt Johanneshov får stå som fond till två stå-uppor och en intervju med Andreas Englund – som pratar precis som hockeyspelare brukar göra. Filmen avslutas med en platta matchinfo där det även står Welcome to Stockholm, men det är ju inte så att man blir skitsugen direkt…

4. Luleå

Lule gör ett hyfsat försök att berätta lite om staden och laget. Men när det blir dags för intervjuer svajar det hela betänkligt: Karl Fabricuis stelopererade ansikte lyckas inte alls förmedla den passion han pratar om, och Lars Bergströms engelska lämnar en del att önska.  Men som regerande mästare kanske man inte behöver anstränga sig mer.

3. HV71

HV71 tar i så det knakar med superlativ om sina framgångar och utsagor om en fantastiska publiken på Kinnarps arena. Men det hela blir ändå lite halvt om halvt engagerande och sådär lagom mellanmjölkigt. Filmen heter Young but successful; tja, kanske – om man ser tre inhemska titlar som framgångsrikt.

2. Färjestad

Vargarna från Värmland har valt en musik som få Karlstad att kännas som ett lätt obehagligt ställe, vilket antagligen inte var meningen. Man får en krypande känsla under Håkan Loobs prat av att något dåligt kommer att hända, och visst – där kommer den. Hårdrocken! Men annars är Färjestads film helt okej, om än en lite lätt pompös introduktion till laget och staden.

1. Frölunda

Bästa svenska promofilm har Göteborgs hockeystolthet Frölunda knåpat ihop. Bra tema med revansch för förra årets två andraplatser, snyggt filmade stadsbilder, lite klassisk västkusthumor, helt acceptabla intervjuer med folk som faktiskt kan prata engelska och så rider de på Kung Henrik-vågen. Förmodligen har de använt samma skiva med generisk filmmusik som Färjestad men vi slipper i alla fall hårdrock. Dock ett litet stänk av den hårda-grabbar-attityd som tydligen måste vara med i alla filmer om hockey. Grattis till vinsten, Frölunda!

CHL startar ikväll och visas på Eurosport och SVT Play.