Fotbollsvärldens 10 mest lukrativa sponsoravtal
Forbes är som sagt experter på att göra listor om allt och alla inom näringsliv, ekonomi, sport med mera. Och vi har tidigare bland annat tagit en titt på vilka NHL-lag som är mest värdefulla. Den amerikanska tidskriften har även undersökt de globalt följda fotbollslagen och deras sponsoravtal. I listan har Forbes räknat ihop inkomsterna från matchställ, tröjsponsor och stadium (vissa lag har bakat ihop avtalen för stadium och matchställ) och på så sätt fått en sammanlagd summa. En del av lagen på listan har nya avtal på väg in och då kommer ordningen förmodligen att ändras. Exempelvis spelar Manchester United numer i Adidas och inte Nike, men när listan gjordes var det fortfarande Nike som gällde. Värt att tänka på är även att det brittiska pundet varit mycket stark mot dollarn vilket till viss del övervärderar de engelska lagens förtjänster.
1. Manchester United, Premier League.
Matchställ: Nike (numer Adidas), 36 milj dollar/år.
Tröja: Chevrolet, 80 milj dollar/år.
Stadium: Aon, 24 milj dollar/år.
I och med det nya avtalet med Adidas som ska ge omkring 114 miljoner dollar årligen kommer Manchesters stolthet att dra iväg ytterligare i toppen. Man spelar helt enkelt i en egen liga när det gäller sponsporpengar. Dessutom är det värt att påpeka att Aons sponsor av stadiumnamn gäller träningsanläggningen och inte Old Trafford.
2. FC Barcelona, La liga.
Matchställ: Nike, 39 milj dollar/år.
Tröja: Qatar Investments & Intel, 41 milj dollar/år.
Barcelona har lyckats med konststycket att sälja en plats på insidan av tröjan till Intel för fem miljoner dollar årligen. Barcelona ska under nästa år omförhandla sina avtal och lär vara den enda utmanaren mot United.
3. Arsenal, Premier League.
Matchställ: Puma, 34 milj dollar/år.
Tröja/stadium: Emirates, 46 milj dollar/år.
Arsenal har Emirates på både tröja och stadium i minst fyra år till.
4. Manchester City, Premier League.
Matchställ: Nike, 18 milj dollar/år.
Tröja/stadium: Etihad Airways, 61 milj dollar/år.
Manchesters blå halva har på kort tid lyckats stiga på listan till en stark fjärdeplats.
5. Chelsea, Premier League.
Matchställ: Adidas, 44 milj dollar/år.
Tröja: Samsung (numer Yokohama Rubber), 27 milj dollar/år.
Chelsea har till denna säsong börjat spela med japanska Yokohama Rubber på tröjorna i ett avtal som ger omkring 60 miljoner dollar årligen. Vilket gör att de kommer att stiga på listan när nya siffrorna kommer.
6. FC Bayern München, Bundesliga.
Matchställ: Adidas, 28 milj dollar/år.
Tröja: Deutsche Telekom, 34 milj dollar/år.
Stadium: Allianz, 9 milj dollar/år.
Bayerns München har nyligen skrivit ett 10 årskontrakt med Adidas värt en miljard dollar (!) som alltså ger 100 miljoner årligen. Lär ligga tvåa på sammanställningen över 2015/16.
7. Real Madrid, La liga.
Matchställ: Adidas, 36 milj dollar/år.
Tröja: Emirates, 34 milj dollar/år.
Marängerna från Madrid halkar efter på sponsorlistan men kan glädjas över att de toppar en annan lista, den över världens värdefullaste fotbollsklubbar.
8. Liverpool, Premier League.
Matchställ: Warrior, 38 milj dollar/år.
Tröja: Standard Chartered, 30 milj dollar/år.
Med tanke på hur snålt det varit med framgångar för ”The reds” under senare år får man väl säga att de ända verkar vara förhållandevis attraktiva för sponsorer.
9. Paris Saint-Germain, Ligue 1.
Matchställ: Nike, 22 milj dollar/år.
Tröja: Emirates, 28 milj dollar/år.
Franska Ligue 1:s enda representant på listan är såklart också en sponsorraket och med en eventuell framgång i Champions League så lär siffrorna öka ännu mer.
10. Tottenham Hotspur, Premier League.
Matchställ: Under Armour, 15 milj dollar/år.
Tröja: AIA, 24milj dollar/år.
Londonlaget lär få se sig utputtade från topp tio då nya siffror kommer. Dels har Italienska Juventus ett nytt avtal med Jeep värt stora summor och dels så har pundet tappat i värde mot dollarn. So enjoy it while you can!
Kommentarer