Nyon, SWITZERLAND: A UEFA logo is seen with Geneva Lake and Alps as background 08 December 2006 during a press conference closing a two days Executive committee meeting of the European football federation at the headquarters in Nyon. AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI (Photo credit should read FABRICE COFFRINI/AFP/Getty Images)

UEFA-RAPPORT – EUROPAS STÖRSTA FOTBOLLSKLUBBAR (DEL 2)

Löner och sponsorer hos fotbollsklubbar

Den europeiska fotbollen går mot en framtid där gapet mellan rika och fattiga blir allt större. Oligarker, oljeshejker och andra stora investerare har insett vilken otrolig marknad fotbollen är och vilka möjligheter till att synas sporten ger. Financial Fair Play var UEFAs svar på problemet, en lösning som snarare cementerat storklubbarnas plats på toppen av pyramiden och förankrat de övriga klubbarna i skiktet där under. Ifrån den senaste årsrapporten av UEFA kommer här en sammanfattning av klubbarnas ekonomiska utveckling och inflytandet av sponsorer. 

Matchtröjor och sponsorer 

Att en stor del av klubbarnas intäkter kommer ifrån sponsorintäkter är ingen hemlighet vid det här laget. En av de stora sponsorintäkterna kommer ifrån matchtröjan, tillverkaren men också ifrån sponsornamnet som pryder matchstället. Föga förvånande så är det Adidas och Nike som är de största och mest använda märkena i Europas toppdivisioner. Tillsammans står dessa två tillverkare bakom dryga 30% av alla matchtröjor i Europas högsta divisioner, därefter kommer Joma, Macron och Puma. 

Kikar vi närmare på vilka företag som pryder matchtröjorna som huvudsponsor är det främst företag inom finanssektorn, handel och gambling. Finans och handel är de två sektorer som når ut bland flest ligor i Europa, den senare finns att hitta i hela 41 av 54 toppdivisioner i Europa. 

Gambling och främst bettingrelaterade företag finns numera som huvudsponsor på matchtröjor i nästan hälften av alla högsta ligor runtom i Europa. Störst är dessa företag i sydöstra Europa där det är den vanligaste sektorn bland tröjsponsorer. Norge är den liga där klubbarna har störst koncentration av en och samma sektor som tröjsponsor, finanssektorn som finns att hitta på matchtröjan hos 13 av 16 klubbar. I Sverige och Allsvenskan är det vanligast med bygg- och bostadsföretag på tröjorna. 

Internationella tröjsponsorer alltmer förekommande 

När rapporten ifrån UEFA kom ut hade hela 56 klubbar ifrån 26 av Europas högsta ligor en internationell tröjsponsor på matchstället, en signal om att fotbollen växer sig allt större som en global produkt. Vikten av att kunna knyta internationella samarbeten med stora företag för fotbollsklubbarna blir allt större om man ska ha möjlighet att växa som varumärke och förening. 

I Premier League har man verkligen sett potentialen i att bruka utländska tröjsponsorer, något som fallit sig naturligt då ligan är den mest globala i jämförelse med övriga europeiska ligor. Av alla 20 klubbar i Premier League använde 16 av dessa ett utländskt företag som tröjsponsor när rapporten skrevs. I Sverige är det fortfarande få utländska tröjsponsorer, endast två stycken då rapporten sammanställdes. 

Premier League och dess TV-avtal 

Av alla inkomstströmmar som fotbollsklubbarna har är vanligtvis den ifrån Tv-avtalet en av de större. I Premier League är Tv-avtalet värt otroliga summor och för flera av klubbarna i ligan är det den i särklass största inkomstkällan. Listan över vilka europeiska klubbar som tjänade mest pengar på TV-intäkter året då rapporten skrevs visar på Premier Leagues dominans gentemot övriga ligor. 

Topp 5 – Klubbar med störst TV-intäkter 

  • Chelsea £181m 
  • Manchester City £181m 
  • Manchester United £180m 
  • Liverpool £179m 
  • Tottenham £176m 

Inga större överraskningar när vi ser till lagen som tjänade mest. Det är när man kollar längre ner i listan som det börjar bli intressant. Southampton, Bournemouth och West Ham tjänade alla mer på TV-intäkter än vad till exempel Real Madrid och Juventus gjorde. På topp 20 listan är 17 av 20 klubbar ifrån Premier League, endast Real Madrid, Juventus och Barcelona orkar med att ta sig upp bland de 20 bästa. 

För att understryka hur stor del av klubbarnas intäkter, främst i Premier League, som kommer ifrån Tv-avtalen ska det sägas att detta är den största inkomstkällan för 7 av 20 klubbar i den engelska högsta ligan. 

Fördelningen mellan de olika inkomstkällorna skiljer sig kraftigt mellan ligorna. I Premier League står Tv-avtalen för mer än 50% av klubbarnas inkomster, medans det i Sverige ser helt annorlunda ut med sponsoravtal och den kommersiella biten som den största inkomstkällan. Tyska ligan är den som skiljer sig ifrån de övriga fem största ligorna då den är mer beroende av sponsoravtal än de andra. 

I England, Spanien och Italien står biljettförsäljningen för en liten del av den totala inkomsten, Italien och England är lägst med 10% respektive 13%. Allsvenskan är till skillnad mot dessa ligor mer beroende av publiktillströmningen då det står för ungefär 26% av den totala inkomsten.

Tablå för alla matcher i Premier league hittar du här 

Ligorna med högst löner 

Det är inget tvivel om att Premier League är den liga som det florerar störst löner i. I en tabell över ligornas genomsnittslön per klubb hamnar den engelska ligan överlägset i topp. Nordens tre stora ligor, Sverige, Norge och Danmark, är de ligor i Europa som sprider sina löner jämnast mellan spelarna. Skillnaden är som minst i dessa ligor mellan den som tjänar mest och den som tjänar minst i klubben. 

Topp 5 – Ligorna med högst genomsnittslön per klubb 

  • England – €148.4m 
  • Spanien – €84.4m  
  • Tyskland – €82.9m 
  • Italien – €71.0m 
  • Frankrike – €55.8m 

Tablå för fotboll på TV & Stream hittar du här

Engelska klubbar betalar i genomsnitt 1.8 gånger mer till sina spelare än vad klubbar i Spanien gör. Inte svårt att förstå varför alla spelare drömmer om att få spela i Premier League. Trots de höga lönerna ligger de engelska lagen bra till när man ser till hur stor del av den totala omsättningen som spenderas på löner, i Premier League ligger denna siffra på 56% jämfört med till exempel Italien som ligger på 66%. 

Vilken klubb är då den bästa sett till att avlöna sina spelare? År 2017, som denna rapport avser, toppar Real Madrid med hutlösa €406m i lönekostnader, 60% av klubbens totala omsättning. England och Premier League visar återigen vilka pengar som finns i rörelse när man får med hela 9 klubbar på topp 20. Noterbart är att Crystal Palace och AS Roma som båda finns med på listan spenderar över 70% av den totala omsättningen på lönekostnader. Real Madrid blev den första klubben någonsin att bräcka €400 miljongränsen. De två lag som är mest anmärkningsvärda på topp 20-listan är Crystal Palace och Southampton som båda spenderade över €130m på lönekostnader under 2017. I toppen, utöver Real Madrid, hittar vi FC Barcelona och de båda Manchesterlagen. 

Siffrorna ovan är hämtade ifrån UEFAs senaste årsrapport med siffror ifrån 2017. I och med fotbollens snabba utveckling och globalisering blir informationen kring löner snabbt utdaterad men faktum kvarstår, Premier League med sitt enorma Tv-avtal ger de engelska klubbarna en stor fördel gentemot resten av Europa.