Inför Belgiens Grand Prix Foto: Alexandre Brondino | Unsplash

Inför Belgiens Grand Prix

Det känns som om det har gått en längre tid sedan vi såg ett F1-lopp men i själva verket har det bara gått en månad sedan det senaste racet på Hungaroring.

Teamen och förarna har avnjutit en välförtjänt paus och kommer nu tillbaka till gridden med fulladdade batterier och är redo att ta sig ann den återstående halvan av säsongen.

Vad har hänt under uppehållet?

I dagarna som ledde upp till det senaste racet i Ungern meddelade Sebastian Vettel att han kommer att pensionera sig från F1 efter den pågående säsongen.
Som en konsekvens av detta blev ett säte i Aston Martin ledigt, men bara en kort stund då Alpines spanske förare Fernando Alonso kommer att ta Vettels plats säsongen 2023.

Under uppehållet fick vi även nyheterna om att den australienske föraren Daniel Ricciardo och hans arbetsgivare Mclaren går skilda vägar efter säsongen.
Vi vet ännu inte vad Ricciardo ska ta sig an härnäst, blir han kvar i sporten eller tackar han för sig efter 2022 års säsong?

Det finns fortfarande platser att slåss om i 2023 års säsong i Formel 1, nedanför listar vi de säten som ännu inte är bekräftade för nästa år.

– E. Ocons stallkamrat i Alpine (just nu F. Alonso som lämnar för Aston Martin 2023)
– P. Gaslys stallkamrat i Alpha Tauri (just nu Y. Tsunoda vars kontrakt löper ut 2022)
– A. Albons stallkamrat i Williams (just nu N. Latifi vars kontrakt löper ut 2022)
– V. Bottas stallkamrat i Alfa Romeo (just nu Z. Guan Yu vars kontrakt löper ut 2022)
– K. Magnussens stallkamrat i Haas (just nu M. Schumacher vars kontrakt löper ut 2022)
– L. Norris stallkamrat i Mclaren (just nu D. Ricciardo som lämnar i slutet av säsongen 2022)

Senaste loppet i Ungern

Red Bull-fansen fick anledning att jubla ännu en gång då Max Verstappen tog förstaplatsen i Ungerns Grand Prix. Max stod för ett fantastiskt race och lyckades ta sin åttonde seger för säsongen trots att han startade loppet på en tiondeplats.

Resten av podiet bestod av Mercedes gånger två. Lewis Hamilton knep andraplatsen medans hans stallkamrat George Russell kom på en tredjeplats. Ett riktigt fint resultat för Mercedes som fortsätter att förbättra sig varje race efter en trög start på årets säsong.

Ferraris Carlos Sainz tog sedan fjärdeplatsen och Red Bulls Sergio Perez knep sedan femteplatsen.
Vad som överraskade mest under Ungerns Grand Prix var förmodligen att Ferraris Charles Leclerc fick nöja sig med en sjätteplats.
Leclerc hade ett tufft race men den låga placeringen berodde främst på ett dåligt beslut i att köra på hårda däck, ett beslut som tvingade in Leclerc i depån en extra gång för att försöka rädda upp situationen så bra som möjligt.

Ferraris jakt på Red Bull

Med vara nio lopp kvar av årets säsong är det verkligen dags för Ferrari att ta ett steg fram om de röda ska ha någon chans att rubba Max Verstappen och Red Bull.
Ferrari har nu fått en välbehövlig paus och vi hoppas för mästerskapets skull att de kommer tillbaka starkare än vad de var innan uppehållet.

Det råder ingen tvekan om att det är Charles Leclerc som är mannen som ska göra det för Ferrari, han är utan tvekan det största hotet för Max när Ferrari har en fungerande bil och en bra taktik.
Om Leclerc har lite tur med sig och kör på ett balanserat sätt samtidigt som Verstappen har lite otur så kan mycket väl en Ferrari-comeback vara möjlig.

Formstarka Mercedes och ostoppbara Red Bull

Lewis Hamilton och George Russell håller på att bli F1-griddens absolut bästa och mest stabila duo. Stallkamraterna kör nu en bil som är pålitlig samtidigt som de har en hastighet och kurvhantering som kan utmana både Ferrari och Red Bull.

Russell har visat att han kan hålla sina nerver under kontroll i ett helt lopp och har håvat in fina poäng under säsongen som har varit. Han är utan tvekan en av sportens framtida stjärnor och det är bara en tidsfråga innan han får sin första vinst.

Russells stallkamrat Lewis Hamilton behöver ingen närmare introduktion. Som sjufaldig världsmästare behöver man inte bevisa någonting för någon men han fortsätter att imponera på F1-fansen genom att rada upp pallplatser i race efter race.
Lewis lär inte vinna någon mästerskapstitel den här säsongen men om Mercedes rättar till sina misstag och har en konkurrenskraftig bil från och med starten av nästa säsong kan han mycket väl vara med i toppen och slåss om sin åttonde mästerskapstitel, en titel som skulle göra honom till den absolut största genom sportens historia.

Red Bull har varit briljanta hela säsongen, framförallt mästerskapsledaren Max Verstappen som även han bevisar att han är bland de bästa förarna i världen. Utöver att vara bland de bästa förarna på gridden så är Verstappen och Perez en del av ett väloljat maskineri i Red Bull som rullar ut perfekta strategier i varje lopp.

Helgens Grand Prix på SPA-Francorchamps

Bana: SPA-Francorchamps
Första Grand Prix: 1950
Sträcka:
7.004 km
Antal varv:
44
Banrekord:
1.46.286- Valtteri Bottas, 2018

SPA är en av de sju orginalbanorna som var med i F1’s allra första säsong 1950 då Juan Manuel Fangio vann det första F1-loppet på banan.
Banan är inte bara en utav de mest klassiska banorna i kalendern utan även en stor favorit bland fansen runt om i världen.

Banan innehåller en bra blandning av långa raksträckor och svåra och snabba kurvor som även kan straffa den mest erfarne föraren.
Loppet brukar oftas påverkas av regnfall vilket gör att förarna kanske inte vågar ta ut svängarna 100% men när det är torrt är SPA verkligen en av de mest fantastiska banorna i hela världen.

Banan startar med en kortare raksträcka som sedan bryts av med en skarp högersväng (hairpin). Därefter kommer en raksträcka som leder upp till ökända ”Eau Rouge”, en av kanske världens mest kända svängar inom racingen. Efter stigningen och kurvan ”Eau Rouge” kommer ”Kemmel Straight” som är en lång raksträcka som leder fram till ”Les Combes” som bjuder på tre långsammare kurvor, två till höger och en till vänster. Banan fortsätter sedan i ett kurvigare parti med ytterligare tre vänstersvängar och fyra högersvängar innan vi kommer till varvets slutskede som bland annat innehåller snabba kurvan ”Blanchimont”.

Förhandstitt på Belgiens Grand Prix

SPA är en otroligt spännande bana som bjuder på invecklade kurvor, nivåskillnader och långa raksträckor så oavsett vem som vinner det här loppet kan du vara säker på att det kommer att vara underhållande!
Tack och lov så ser det ut att bli skapligt bra väder över banan den här helgen med en prognos som utlovar sol med spridda moln och en temperatur på 18-20 grader.

Verstappen, Leclerc och Hamilton har alla vunnit i Belgien tidigare så att redan ha tagit en sådan skalp tar nog bort en del press från förarna inför ett så stort lopp som SPA.

Verstappen ligger inför loppet hela 80 poäng före Leclerc i mästerskapet och det finns just nu ett orubbligt lugn i Red Bull-lägret som får oss att tro på ytterligare en Verstappen-vinst på SPA.

Den riktiga kampen kommer att utkämpas om andra och tredjeplatsen. Kampen står då mellan Red Bulls Sergio Perez samt Mercedes Lewis Hamilton och George Russell och till sist Ferraris Charles Leclerc och Carlos Sainz. Vårt tips är att Leclerc kniper andraplatsen och på så sätt håller liv i kampen om mästerskapet!

Se schemat från helgens Formel 1 nedanför

© TVmatchen.nu – Motorsport på TV

Formel 1 live på TV 2022

Sändningsrättigheterna för årets säsong innehas även detta år av Viaplay.
Utöver streamingtjänsterna Viaplay och F1TV kommer sändningarna från F1-kalendern visas på Viasat Motor samt så kommer utvalda sändningar och sammandrag visas på TV10.