TVMatchen Betting » De 6 bästa sportspelen

De 6 bästa sportspelen

De 6 bästa sportspelen

Finns det något bättre än att sporta? Inte? Nåväl, men att spela TV-spel som tar avstamp i sportens värld är en nog så god kompromiss. Det går inte att gå ut på planen, rinken, banan varje dag. Om det beror på skador, väderförhållanden eller något annat spelar mindre roll, för det finns alltid tid för ett break från den riktiga världen, tid för TV-spel som kan ge oss nästan samma kick.

Oavsett vilken sport du tycker om finns det alltid ett TV-spel för just dig. Visst, de största sporterna genererar de största spelen, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att ett rally- eller cricketspel inte är det absolut roligaste som finns i stunden. Vi förstår att det alltid kommer finnas olika åsikter kring vilka spel som är bäst baserat på vilken gaming-era man vuxit upp i, vilken konsol man använt sig av, och vilka sporter man tycker om, men detta är vår lista för de 6 bästa sportspelen genom tiderna.

Super International Cricket

Även om du inte gillar cricket är det svårt att hitta ursäkter till varför detta inte är ett helt fantastiskt spel. Cricket må vara långtråkigt ibland, men det finns verkligen inget som är långtråkigt med SIC. Spelet släpptes 1994 för Super Nintendo, och tyvärr hade SIC inte rättigheterna till att använda några riktiga spelares namn. Fast i slutändan spelade det trots allt ingen roll, för N. Power (vem behöver förnamn?) var tillräckligt lik Australiens slagman David Boon.

Spelets kontroller var enkla att förstå sig på, och det fanns inte riktigt någon taktik att bekymra sig över. Att få iväg en snedträff till att fullkomligt dominera motståndet (“HOWZAT?”) i all ära, i slutändan är det den underbara bakgrundsmusiken som man minns med störst värme. Calypso-musik på loop, som på något sätt aldrig blir irriterande.

Den enda nackdelen med spelet var slantsinglingen i början, för vem vill inte börja med att slå? Med andra ord: Var beredd på att starta om konsolen några gånger för att få börja slå.

NBA Jam: Tournament Edition

1994 var tydligen ett bra år för sportspel, då även det mytomspunna NBA Jam: Tournament Edition släpptes. Spelet NBA Jam hade redan funnits som spel i arkadhallar världen över, men Tournament Edition var versionen som fick spelet att explodera på konsoler som SNES och Sega Genesis.

Spelet hade allt du ville ha i ett basketspel, såsom högtflygande dunkar, galna kommentatorer (“he’s on fire!”, “boomshakalaka!”), möjligheten att tackla motståndare, och givetvis den frenetiska action som gör basket till en så stor underhållning.

Det fanns tyvärr ingen Michael Jordan i spelet, men utöver det var spelet fullt av riktiga NBA-spelare. Dessutom, och kanske bäst av allt, kunde man låsa upp hemliga karaktärer som gamla amerikanska presidenter, kändisar och lagmaskotar. Flera NBA Jam-uppföljare och andra liknande spel har sedan dess dykt upp, men inget av dom har ens varit nära att matcha Tournament Edition när det kommer till popularitet och framgång.

En av de roligaste detaljerna med NBA Jam är att spelets skapare, Mark Turmell, smög in en hemlig kod (mot sina kollegors vilja) som gjorde att det var otroligt svårt för dåtidens storlag Chicago Bulls att besegra Marks favoritlag Detroit Pistons. I en intervju förklarade Turmell hur koden fungerade: “Jag ville inte förstöra spelet genom att göra det omöjligt för Bulls att slå Pistons. Det hade inte varit rätt. Däremot gjorde jag så att Bulls alltid skulle missa sina sista sekunden-skott i jämna matcher mot Pistons.”

Skate 2

Vi vet, vi vet. Alla, även vi, älskar Tony Hawk’s Pro Skater 2, men i vår värld kan man i Skate 2 göra mycket coolare och verkligare moves med sin bräda. Spelets thumbsticks skapade ett häftigt sätt att flicka upp brädan för att göra ollies, kickflips, nosegrinds och vad än en riktig skejtare skulle göra på gatan.

Spelet släpptes 2009, och Skate 2 hade en mycket större variation i vilka tricks som var möjliga och hur man gjorde dem än sin föregångare, speciellt i half-pipes, något som uppföljaren Skate 3 inte fortsatte att utveckla på samma sätt då det kändes snarlikt den andra utgåvan. Känslan av att bara åka omkring, eller lyckan när man landar ett trick man försökt sig på 9,000 gånger, där är det svårt att slå Skate 2. Det är tyvärr lite trist att det inte finns så många stora skatenamn i spelet, men det vägs upp av funktionen som tillåter en att skapa egna karaktärer och en framstegsmätare som låter dig arbeta dig sakta men säkert mot toppen av skateboardvärlden.

Skate 2 hade också ett galet spelläge där målet var att skada sig så mycket som möjligt. Du flög av brädan och idén var helt enkelt att du skulle försöka landa på ett sätt som fick karaktären att bryta så många ben som möjligt. Tramsigt måhända, men det var ett underhållande sätt att ta en paus från att försöka landa något svårt trick utan framgång.

Colin McRae Rally 2005

Förbered dig på att lära dig allt om hårnålskurvor och skandinaviska bredsladdar, för du kommer behöva all hjälp du kan få för att bli en mästare i CMR 2005. Det går att argumentera kring om det är det bästa racingspelet någonsin, för den kyla och skicklighet som behövs för att få de snabbaste tiderna på de svåraste banorna är inte någon barnlek. Över tid kommer du däremot att känna dig som Sebastian Loeb eller någon annan av förarna.

Efter Colin McRaes allt för tidiga bortgång övergick spelserien till namnet Dirt, och även om de spelen fortfarande är roliga kommer de aldrig att få adrenalinet att pumpa på samma sätt som i CMR 2005, där du kan köra race ner för ett japanskt berg med en hypertrimmad Subaru Impreza. Känslan är oslagbar när du efter målgång släpper kontrollen med skakande händer.

WWF No Mercy

Vi vandrar nedför minnenas allé till WWF år 2000. En tid då Dwayne “The Rock” Johnson var en wrestler och inte i närheten av vita duken. Lägg till Triple H, Stone Cold Steve Austin, The Undertaker, Kane, och alla andra färgstarka karaktärer som låtsades slå och sparka varandra i ringen.

I TV-spelsvärlden däremot var WWF No Mercy ett fantastiskt fightingspel med alla karaktärers moves och karisma från verklighetens wrestling. Kontrollerna var enkla att lära sig och bemästra, och framförallt förstod WWF No Mercy att det inte skulle ta sig själv på för stort allvar, vilket är optimalt för ett wrestlingspel.

Idag är grafiken utdaterad, men där och då var det bland det bästa på marknaden, och en tillflyktsort för tonåringar som drömde om att utföra en “Stone Cold Stunner” i ringen framför tusentals fans.

Hedersomnämnanden

NHL 94 – För den oinvigde är ishockey lika svårt att förstå sig på som teoretisk fysik, men NHL 94 var spelet som alla älskade. Det var ren och skär glädje att åka runt i rinken och skjuta pucken i mål. Speldesignen var underbar, och kontrollerna var i praktiken bara passa och skjut, vilket räckte gott och väl.

FIFA – Det går att debattera om FIFA 2015 var lite bättre än FIFA 2017, men i sanningens namn är alla FIFA-spel väldigt lika varandra med lite bättre grafik, några nya finter och nya trupper för varje spel. Vissa älskar det oförutsägbara och lite märkliga Pro Evolution Soccer (numera eFootball), eller den hängivenhet som krävs för att lyckas i Football Manager, men för de allra flesta är FIFA det spel som får oss att kasta kontrollen i väggen när motståndaren avgör på tilläggstid.

NBA 2K – Nu när EA:s NBA Live-serie av basketspel är avslutad (NBA Live 19 var den senaste versionen) är NBA 2K kungen av basketspel. Och det ska sägas att 2K tar TV-spel på allvar. De senaste versionerna kräver ungefär 900 knapptryck för att lyckas med en layup, men det är otroligt verklighetstroget oavsett. Ibland kan man önska att spelet hade lite mer humor och att det inte tog sig på så stort allvar, men vi får helt enkelt vänta på nästa NBA Jam för det.

Wii Sports

Ärligt talat, om det inte pirrade i hela kroppen när du testade Wii Sports för första gången när spelet (och konsolen) lanserades 2006, antar vi att du ljuger. År 2022 är grafiken såklart helt utdaterad, och det här med motion control var väl mest en rolig grej, men att där och då använda rörelser för att styra vad som hände på skärmen, snarare än att bara trycka så hårt som möjligt på knappar? Fullkomligt briljant.

Boxning, bowling, golf och baseboll i all ära. Det var tennisen som trollband oss och fick oss att lägga åtskilliga timmar på det här enastående spelet. Välte du någonsin en lampa när du gick för en rak forehand? Var du tvungen att köpa ett silikonskal till kontrollen efter att ha glömt säkerhetsremmen och kastat den rakt in i en vägg efter en serv? Oavsett var det vanliga följder av Wii Sports i allmänhet och tennis-läget i synnerhet.

Än idag försöker tech-företag återskapa den där magiska Wii Sports-känslan med rörelsekameror och Virtual Reality-headsets, men i ärlighetens namn är det enkelheten som gör att Wii Sports klarat tidens tand, och än idag är det fortfarande lika roligt att gå för en Grand Slam.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.